۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۵۸۴۳۴۳
ناطقان میان دستور مجلس مطرح کردند؛

دانه درشت‌ ها در حال چپاول ملت هستند| آقای روحانی به داد بیکاران برسید

وکلای ملت از دولت خواستند تلاش خود را جهت ایجاد شغل برای بیش از ۴ میلیون بیکار معطوف کند.
صحن مجلس

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، ۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه ۱۴ آبان ماه در صحن علنی پارلمان به ایراد نطق پرداختند.

مشروح سخنرانی ناطقان میان دستور امروز پارلمان به شرح ذیل است:

کارآفرینان به علت نگاه بدبینانه سرمایه‌های خود را به امارات و ترکیه میبرند

علی اکبری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تسلیت ایام عزاداری رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و علی بن موسی رضا (ع) به حضور حماسی زوار در ایام اربعین حسینی در کشور عراق اشاره و اظهار کرد: این رویداد، جهان را به شگفتی و تأمل واداشت و این گردهمایی عظیم پیامی کارساز برای بدخواهان و دشمنان اسلام و ایران داشت.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه13 آبان ماه نیز یاداور روزهای ارزشمند است که با اتکاء با آن روحیه می‌توان بر یاوه‌گویی‌های ترامپ غلبه کرد، گفت: 40 سال است که از انقلاب می‌گذرد و تهدید و تحریم همواره بر کشور سیطره داشته است؛ در این دوران با ارز تک‌نرخی، دو نرخی و چندنرخی فقط فساد و رانت ترویج پیدا کرده است و این مدل روش مدیریت مورد نظر برای عبور از گذرگاه تحریم نیست.

وی تصریح کرد: در این میان آفتابه‌دزدها به محکمه می‌روند و دانه درشت‌ها به راحتی به چپاول خود ادامه می‌دهند، پیشنهاد می‌دهم قیمت ارز را آزاد کنید تا عرضه و تقاضا خود نرخ واقعی خودش را تعیین کند، راه‌های رفته قبلی رنگ باخته و پرهزینه هستند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایطی که تبلیغات سوء رسانه‌های جهان و شبکه‌های استعماری نسبت به ایران سیاه‌نمایی می‌کنند گردشگری می‌تواند نقش بسزایی را برای برگرداندن این تصویر ایفا کند، گفت: در حال حاضر چند میلیون ایرانی تحصیل‌کرده در خارج از کشور عمدتاً با تمکن مالی مناسب حضور دارند که از آمدن به کشور واهمه دارند.

اکبری ادامه داد: شرایط پیش آمده می‌تواند فرصت استثنایی برای جذب این افراد باشد تا علاوه بر رونق کسب و کار به افزایش هم‌افزایی و دلبستگی ملی در کشور نیز کمک کند. جام جهانی فوتبال با حضور گسترده ایرانیان از کشورهای مختلف گوشه‌ای از این همبستگی ملی را به نمایش گذاشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: سوء ظن و بی‌اعتمادی بلای جان جامعه شده است و دایره خودی و غیرخودی آنقدر محدود شده که یارای عبور از آن نیست؛ گاه آنقدر بدبینانه و بی‌اساس بر طبل دوتابعیتی‌ها، نفوذی‌ها و جاسوس‌ها می‌کوبیم که چیزی نمانده هر کس که در خارج از کشور تحصیل کرده را جاسوس خطاب کنیم.

وی تأکید کرد: آنقدر نسبت به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بدبینانه عمل شده که دست از کار کشیده و فکر و سرمایه خود را به عربستان، امارات و ترکیه برده‌اند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تندروی‌ها و جرم‌انگاری‌ها شدت پیدا کرده تا جایی که صدای مراجع عظام نیز بلند شده است و حادثه‌ای مانند حادثه فیضیه را به تمام معنا یک فاجعه خوانده‌اند.

اکبری با بیان اینکه قرار بود بانک ها دست از بنگاهداری بردارند، گفت: تأکید رهبری نیز بر عدم حضور نیروهای مسلح در فعالیت‌های اقتصادی بود اما واقعا در عرصه عمل این اتفاق افتاد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این تعداد بالای بانک و شعب که حتی از بانک مرکزی نیز تمکین نمی‌کنند چه ضرورتی دارد، چرا دولت آنها را با هم ادغام نمی‌کند.

وی گفت: تاب آوری جامعه از ساختاری که به دولت طعنه می‌زند و در برابر آن قرار می‌گیرد به سر آمده و بازگشت به قانون و فرمایشات رهبری تنها چاره کار خواهد بود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: رویدادهای اخیر نشان داده که عده‌ای مال اندوز و زیاده طلب فقط به فکر منافع خود هستند و در این شرایط به دنبال افزایش واردات با استفاده از رانت‌هایی که دارند خواهند بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر توجه به وضع معیشت بازنشستگان در مقطع کنونی از موضوع نابسامانی ایجاد شده در دانشگاه آزاد در جذب دانشجویان پزشکی انتقاد و اظهار کرد: در مقطع کنونی به جد باید مراقب دلالان نفتی باشیم که آنان به دنبال این هستند که در این شرایط اقتصادی وضعیت تعاملات بین‌المللی را به آشوب بکشانند و در شرایط بحرانی از آب گل آلود ماهی بگیرند.

جیب سوداگران در فضای غبارآلود و غیرشفاف بازرگانی پر می‌شود

محمدرضا بادامچی نماینده مردم تهران در خانه ملت در نطق میان دستور خود، گفت : امروز 14 آبان فردای همان روزی است که رییس جمهور متخاصم آمریکا به خیال خود ما را تحریم کرده است امروز به فضل الهی سرآغاز نقش بر آب شدن آن توطئه‌هاست در چنین روزی باید محکم بایستیم و برای کاهش اثرات تحریم‌ها و خنثی کردن توطئه‌های دشمن وحدت عمل داشته باشیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به صورت کارشناسانه شرایط تحریم جدید بررسی شود، افزود: برای حداقل کردن تاثیرات تحریم‌ها بر زندگی مردم برنامه عملیاتی طراحی شود متاسفانه در شرایط انباشت بحران های متعدد قرار داریم که برای حل آنها به عزم ملی و مدیریت درست نیاز است.

وی بیان کرد: نگاه بخشی نگر و یک جانبه نمی تواند کشور را از وضعیت حاضر عبور دهد ما در شرایط فعلی به برنامه کارآمد نیاز داریم تشدد مدیریت و تداخل افراد غیرمسئول در امورات ملی باعث هرج و مرج و عدم کارآمدی بوده و انفعال مسئولان و دلسردی عمومی را به همراه دارد.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی  اظهار کرد: بایستی اولویت‌های کشور به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی و علی الخصوص سیاست خارجی که در ویترین عملکرد نظام جمهوری اسلامی ایران است مشخص شود.

وی ادامه داد: دشمن سعی دارد فرصت‌ها و جاذبه‌های کشور را برای نسل جوان تحصیلکرده، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کاهش دهد تا به دنبال سرابِ کار و زندگی بهتر مهاجرت را ترجیح دهند. باید بپذیریم بسیاری از مولفه‌های توسعه از جمله شاخص امنیت سرمایه گذاری و شادی آسیب دیده است.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه برخی در داخل بدون توجه به علامت های مهم همنوا با دشمن عمل می کند، خاطرنشان کرد: هشیار باشیم هنوز تاثیر گسترده رانت خانمان سوز تحریم قبلی معلوم نشده است که باز مشاهده می کنیم کاسبان تحریم صف کشیده اند تا با جذب 15 درصد یا بیشتر صادرات نفت را به دست گیرند و در مقابل کالای بی کیفیت و مصرفی با قیمت‌های گزاف از طریق غیرقانونی، قاچاق و غیرشفاف روانه کشور کنند و به چپاول ثروت کشور و نابودی صنعت، کشاورزی و گسترش بیکاری ادامه دهند.

وی عنوان کرد: بدیهی است در این شرایط بخش اداری و خصوصی از فساد و آلودگی در امان نخواهند بود ذی نفعان در بوروکراسی اداری بر شایسته سالاری غلبه و نابرابری اجتماعی رواج خواهد یافت.

بادامچی ادامه داد: امنیت، سرمایه گذاری، نشاط اجتماعی و قوام زندگی مردم در شرایطی برگزار می شود که متغیرهای اقتصاد کلان اعم از نرخ تورم و ارز ثبات و قابل پیش بینی باشند، قوانین و رویه های اجرایی با ثبات برای همه شفاف مفهوم و موثر باشد، سلامت اداری برقرار باشد و اطلاعات موثر بر فعالیت های افتصادی به طور شفاف در دسترس همه شهروندان قرار گیرد تا در نهایت با افزایش عدالت اجتماعی سرانه تولید ناخالص داخلی روند افزایشی گیرد.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در فضای غبارآلود و غیرشفاف بازرگانی و تجاری جیب سوداگران انباشته می شود، تاکید کرد: فساد دامنه تر شده و فقر و فلاکت گریبان گیر مردم و کشور می شود.

بادامچی با بیان اینکه ایران دارای جمعیت جوان، فرهیخته، کارآفرین و بزرگترین ذخایر و فرهنگ غنی است، یادآور شد: امروز بسیاری از کشورهایی که در گذشته در مقابل ما بودند به جز آمریکا، عربستان صعودی و صهیونیست ها به واسطه شرایط مطلوبی که بین لمللی فراهم شده آماده معامله و تبادل تجاری هستند به ویژه 15 کشور همسایه از اهمیت فوق العاده برای اقتصاد ما برخوردار است.

بادامچی با بیان اینکه تحریم و انزوا زیبنده ظرفیت های گسترده اقتصاد ما نیست، ادامه داد: چرا خودتحریمی می کنیم شایسته است با توجه به قطعنامه 1373 شورای امنیت سازمان ملل با نهایی کردن مصوبات و لوایح مربوط به گروه مالی FATFهرگونه را از دست خارجی بگیریم تا بتوانیم ارتباط پولی و تجاری خود را با سایر دنیا ادامه دهیم.

وی بیان کرد: بدعت مجمع تشخیص مصلحت نظام و ایراد آن به لوایح مصوب مجلس شورای اسلامی برخلاف قانون است و مسبب تضعیف نهاد قانونگذاری می‌شود. همچنین در کارها تعلل ایجاد می‌کند؛ مجلس از حق خود دفاع کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به مردم اعتماد کنیم، اظهار کرد: در حوزه اجتماعی این اعتماد وجود ندارد. یک گام نتیجه‌بخش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و حل مشکل بیکاری واگذاری امور به سازمان‌های مردم نهاد است، ما باید به NGOها اعتماد کرده و مسیر فعالیت آنها را هموار نماییم.  نباید نگاه تنگ‌نظرانه به سازمان‌های خصوصی فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم تأکید کرد: برای عبور از وضعیت فعلی بایستی به جوانان اعتماد کنیم، از فرزندان مملکت خود هراس نداشته باشیم و به آنها فرصت دهیم.

بادامچی با تأکید بر اینکه باید با مردم صریح سخن بگوییم، خاطر نشان کرد: در پروژه‌ها و تصمیمات بزرگ نظر مردم را جویا شویم، این کشور تنها کشور مسئولان نیست، کشور مردم نیز هست. مردم در قانون اساسی محوریت دارند و قانون اساسی راه را برای اعتماد مطلق به مردم باز کرده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی معتقد است رفراندوم در قانون اساسی تنها مقوله‌ای تزئینی نیست و راه‌حل عینی و عقلانی برای عبور کشور از بحران‌ها است، شایسته است در شرایط فعلی به مردم اعتماد کرده و برخی مشکلات مهم را با آنان در میان گذاریم و راه‌حل نهایی را از آنها بپرسیم، اگر به مردم اعتماد کنیم مردم نیز به ما اعتماد خواهند کرد.

روند بازسازی در مناطق زلزله زده در حال توقف است

فرهاد تجری نماینده مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب، گیلان غرب در نطق میان دستور خود ضمن تسلیت رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) و گرامیداشت ایام الله 13 آبان گفت: از حضور پررنگ مردم در این روز و در شرایطی که استکبار جهانی فشار را بر مردم بیشتر کرده بود تشکر می کنم.

نماینده مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلان غرب در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه این حضور پررنگ مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی پیام کوبنده به رییس جمهور آمریکا و همفکران وی در اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران بود، افزود: امیدوارم حکام فاسد آمریکا این پیام را به خوبی دریافت کنند که ملت ایران با تهدید، تحریم، تحمیل و جنگ از مسیر استقلال خود عقب‌نشینی نکرده و رفتارهای منفعلانه سران آمریکا مردم ما را مصمم‌تر از گذشته می کند.

وی با اشاره به سالگرد حادثه هولناک و غمبار زلزله آبان ماه کرمانشاه به ویژه قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب، گواور، سومار و قلعه شاهی، ادامه داد: ضمن تشکر و قدردانی از ملت فهیم ایران، مقام معظم رهبری ، سران سه قوه و دیگر مسئولان کشوری و لشکری در تفقد و پیگیری و کمک به مردم زلزله زده متذکر می‌شوم که علیرغم پیگیری‌ها و خدمات انجام شده هنوز مردم زلزله زده با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: با توجه به اینکه با فصل سرما روبه رو هستیم، کما فی‌السابق روند خدمت رسانی به مردم زلزله زده پیگیری شود، چراکه با توجه به وضعیت اقتصادی ایجاد شده در کشور و تغییر ناگهانی و سرسام آور اجناس و مصالح ساختمانی مردم زلزله زده توان ساخت و تعمیر منازل خود را با کمک‌های بلاعوض و تسهیلات مصوب قبلی نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه روند بازسازی در مناطق زلزله زده در حال توقف است که باید نسبت به افزایش کمک‌های بلاعوض و تسهیلات تصمیمات جدی اتخاذ و ابلاغ شود، افزود: تمام میزان اعتبار تصویب شده پیشنهادی از سوی مدیریت بحران برای امهال وام‌ها و به تبع آن تصویب در هیئت دولت تخصیص داده نشده و این برآورد کم بوده است و با میزان واقعی فاصله داشته و اکنون سبب فشار مضاعف بر مردم شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: مردم علیرغم استحقاق قانونی استفاده از امهال متأسفانه با فشار، تهدید و اجرائیه بانک‌ها مواجه هستند، معافیت و تخفیف تعرفه آب و برق مناطق زلزله زده هنوز به عنوان دستور العمل اجرایی به واحدهای مربوطه ابلاغ نشده و این امر بلاتکلیف مانده است، در حالی که مردم مناطق زلزله زده از آب شرب گل آلود استفاده می کردند اکنون در تعرفه‌های جدید این امر لحاظ نشده و از مردم مناطق زلزله زده قصر شیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب هزینه آب شرب گل آلود می گیرند.

وی خطاب به رییس جمهور، تصریح کرد: علیرغم تأکید و وعده حضرتعالی برای اسکان دائم روستاییان مناطق زلزله زده تا پایان شهریور ماه بسیاری از روستاییان هنوز نه تنها در ساختمان احداثی و کانکس بلکه در چادرها و کپر به سر می‌برند و با توجه به شرایط آب و هوایی رو به رو باید اقدام عاجل در این زمینه انجام شود.

نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس شورای اسلامی، افزود: ارائه آمار ساخت و سازهای بالا متأسفانه مسئولان را از رسیدگی به این امر غافل کرده و شرایط سختی برای مردم عمدتا ضعیف از لحاظ مالی فراهم کرده و بسیاری از این واحدها از لحاظ اجبار به تنظیم قرارداد به پیمانکارانی از سوی بنیاد مسکن معرفی شده‌اند و این پیمانکاران پس از افزایش قیمت مصالح ساختمانی متواری شده‌اند که مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه روند بازسازی مسکن مهر سرپل ذهاب از دغدغه‌های قابل توجه است که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: علیرغم دستور و وعده شما مبنی بر ساخت واحدهای مسکونی برای تنها بازماندگان از زلزله یعنی 16 نفر که والدین و اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند هنوز اقدامی برای ساخت و ساز انجام نشده و در کنار اقوام خود در کانکس‌ها به سر می‌برند، همچنین تأمین آب شرب و برق روستاهایی که جابه‌جا شده و توسعه یافته‌اند یکی از ضرورت‌هایی است که باید مورد نظر قرار گیرد.

نماینده مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب، گیلان غرب در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: علیرغم پیگیری استاندار و وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت و بنیاد مسکن روند تأمین و فروش مصالح ساختمانی و آهن آلات در مناطق زلزله زده با قیمت مناسب با وقفه و مشکل مواجه شده که تقاضای رفع مشکل با صدور دستور قاطع داشته و در غیر این صورت روند بازسازی متوقف می‌شود.

وی افزود: علیرغم آماده بودن مرز تاریخی و رسمی خسروی در قصرشیرین برای ارائه خدمت به زائران اربعین حسینی و زوار عتبات عالیات و حفظ شأن زائران و هموطنان عزیز متأسفانه این مرز به دلیل عدم مسئولیت‌پذیری مسئولان عراقی به ویژه دولت قبلی بلااستفاده مانده و سرمایه‌گذاری‌های دولتی و مردمی تعطیل شده که انتظار برخورد عزتمندانه بیشتری از سوی دستگاه سیاست‌ خارجی و مسولان مربوط به امور عراق برای بازگشایی هر چه سریعتر این مرز می‌رود.

نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در طرح سامانه انتقال آب گرمسیری متأسفانه علیرغم داشتن شرایط خوب اقلیمی و زمین مناسب بدون هیچ توجیهی بسیاری از زمین‌های حاصلخیز مناطق سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین از حوزه شرب این طرح به صورت غیرکارشناسانه و ظالمانه حذف شده‌اند، ادامه داد: متأسفانه علیرغم وعده مسئولان وزارت نیرو هنوز هیچ اقدام عملی انجام نشده است که تبعات اجتماعی این حرکت ناشیانه و غیرمسئولانه با آقایان مسئول است.

تجری با تاکید بر اینکه تخصیص واقعی و اجازه بهره‌برداری از منابع فعلی یکی از خواسته‌های مردم است که انتظار اجرایی شدن از سوی مسئولان آب وجود دارد، اظهار داشت: یکی از اقدامات مأیوس کننده وزارت نیرو برای مناطق زلزله زده و جنگ زده و مردم گیلانغرب و حوزه‌های متبوع تعطیلی سد در حال ساخت کلکُش بود که وعده پوشالی مسئولان این بخش برای از سرگیری ساخت این سد عملی نشده و تقاضای پیگیری از رییس مهور می‌رود.

نماینده مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی، افزود: از رییس جمهور درخواست می‌شود که ماده 112 برنامه ششم توسعه در خصوص ارزیابی برخورداری بودجه عملیاتی دفاع مقدس در شهرستان‌های کرمانشاه به ویژه حوزه انتخابیه خود و لحاظ کردن آن در احکام کارکنان شاغل در این مناطق هستم.

وی با بیان اینکه رسیدگی و ایجاد حقوق ثابت برای بسیجی‌های معسر و نیروهای عملیاتی که عمر و جوانی خود را برای حریم این کشور هدیه کرده‌اند به موجب قانون مورد انتظار است، ادامه داد: متأسفانه در زلزله اخیر کرمانشاه به جامه ایثارگر اعم از مادران، پدران، همسران و فرزندان شهدا کمترین خدمت را دریافت کرده و وعده مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران با رویکرد مسئولیت‌گریزانه شرکت بیمه‌گذار و بیمه البرز و عدم اجرای تعهد خود و بنیاد سبب تکدر خاطر این خانواده‌ها شده که امیدواریم در آینده تدبیری اندیشیده شود.

تجری تصریح کرد: همچنین در خصوص ارائه خدمات و حمایت‌های خاص و خارج از مقررات و گزینشی و احراز جانبازی برای افراد فاقد شرایط و یا حذف افراد دارای شرایط توسط بنیاد شهید استان کرمانشاه بارها تذکر داده شده که متأسفانه این امر نادیده گرفته شده که امیدواریم مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بسیاری از مسئولان با حضور در مناطق زلزله زده پس از وقوع سبب کمک به مردم شده‌اند، اما حوزه وزارت علوم علیرغم داشتن واحدهای مختلف دانشگاهی اعم از پیام نور و آزاد تاکنون وزیر علوم به مناطق زلزله زده نیامده و جامعه دانشگاهی مناطق زلزله زده حداقل انتظار حضور وزیر را داشتند که امیدواریم در آینده محقق شود.

تامین آب شرب استان یزد در دستور کار دولت قرار گیرد

کمال دهقانی فیروزآبادی نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تسلیت ایام سوگواری آخر ماه صفر گفت:  دولت‌های آمریکا در چند دهه گذشته همواره سیاست‌های غلطی را در مقابل کشور ایران و مسائل منطقه‌ای به کار گرفته‌اند که دیر یا زود به شکست انجامیده است.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاریخ کشور و انقلاب اسلامی درس مقاومت می دهد که این مقاومت باید همه جانبه در برابر ظلم باشد و باید عاقلانه و با تدبیر عمل شود و از فرصت‌های ایجاد شده در عرصه اقتصاد و دیپلماسی و روابط خارجی و مدیریت استفاده کرده تا بتوان مشکلات اجرایی، مدیریتی و اقتصادی را حل و فصل کرد.

وی گفت: اگر امروز در عرصه راهبردهای سیاست خارجی در منطقه و جهان دست برتر با کشور ایران است ، به دلیل روحیه مقاومت در برابر ظلم و استقلال طلبی ملت است، به دلیل رهبری حکیمانه و دید تاریخی و آینده‌نگری حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری است، به دلیل ایثارگری و جانبازی همه نیروهای مسلح و بسیج و تلاش و کوشش صادقانه مدیران و مسئولین در طول چند دهه گذشته است.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید این نکته مورد توجه قرا گیرد که اعمال تحریم ها، صادرات نفت ایران را به صفر نمی رساند بلکه آبروی آمریکا را به صفر می رساند و باید دانست که موفقیت در عرصه داخلی و خارجی بیش از پیش به وحدت، هم افزایی، برنامه‌ریزی، کار و تلاش و نظارت دقیق نیاز دارد.

دهقانی فیروزآبادی در خصوص مشکلات استان یزد گفت: یزد استانی صنعتی است و معاش و زندگی مردم به صنایع و معادن وابسته است که هرگونه تصمیم در این حوزه می‌تواند زندگی مردم را تحت تأثیر قرار دهد. در این خصوص دولت محترم تصمیم گرفته تا شرکت‌ها و افراد صادرکننده کالاها پیمان‌سپاری ارزی انجام دهند که نمایندگان مجلس و همه صادرکنندگان از این اقدام دولت استقبال می‌کنند و آن را در جهت منافع ملی می‌دانند اما سوالی که وجود دارد این است که آیا دولت ابتدا زیرساخت‌های لازم برای انتقال ارز حاصل از صادرات از طریق بانک‌ها را فراهم کرده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: نزدیک به 50 روز است که تولیدات صنایع مختلف از جمله کاشی و سرامیک که ده‌ها هزار کارگر و کارمند در این صنعت اشتغال دارند، در مرز بحران و ورشکستگی قرار گرفته و تولیدات انبار شده و از صادرات خبری نیست که از وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و وزیر اقتصاد و همچنین رییس کل بانک مرکزی خواسته می‌شود که این مشکل را هر چه سریعتر رسیدگی  و حل و فصل نماید.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی افزود: در بخش معدن متأسفانه در حوزه صدور مجوز و بهره‌برداری در چند دهه گذشته با مطالعه عمل نشده است، در این خصوص شیرکوه در استان یزد که یک سرمایه خدادادی است و در طول 20 سال گذشته نقطه به نقطه این منطقه حیاتی در طبیعت استان با مجوزهای غیرکارشناسی شخم زده شده و مناظر زشتی را ایجاد کرده و روستا و روستاییان این منطقه را به مرز نابودی کشانده است؛ لذا از وزیر صمت خواسته می‌شود صدور مجوزهای غلط و بدون مطالعه را متوقف کرده و فکری برای مجوزهای صادره قبلی کند.

وی در خصوص بی‌آبی در استان یزد گفت: یزد تشنه است و آب آشامیدنی ندارد، با توجه به میزان بارش‌ها در کشور، استان یزد با متوسط 60 میلیمتر بارندگی در سال کم بارش‌ترین استان کشور بوده است و همچنین در خصوص کشاورزی با منابع آبی محدود  و بی‌کیفیت و همچنین شوری چاه‌ها یا در معادن و یا در صنایع مواجه است و صنایع کاشی و سرامیک استان یزد با مصرف زیاد و ویران کننده خاک استان و مقدار محدود آب 50 درصد کاشی و سرامیک کشور را تولید می‌کند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: کارگرانی که باید در گرمای بالای 45 درجه یزد و در کنار کوره‌های داغ با حرارت بالای 500 درجه سانتیگراد و با 3 شیفت کاری عرق بریزند تا مصداق بارز اقتصاد مقاومتی و تولید ملی باشند؛ بنابراین باید مورد توجه جدی و حمایت قرار گیرند.

دهقانی فیروزآبادی گفت: سال‌هاست کشاورزان یزدی به دلیل بی‌آبی مجبور به مهاجرت به استان‌های هرمزگان و خوزستان و حتی کشورهای حوزه خلیج فارس شده‌اند تا در گرمای بالای 50 درجه در کنار تنورهای داغ نانوایی به کسب حلال مشغول باشند و همزمان طمع تلخ کار در غربت و دوری از خانواده و طعم شیرین کسب روزی حلال را به کام خود بچشند که این روند شایسته کشاورزان کشور نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: کارگران در معادن آهن روز و شب و در گرما و سرما مشغول به کار هستند تا سنگ آهن استخراج کنند تا ذوب آهن فولاد مبارکه اصفهان و صنایع فولاد خوزستان بتوانند در تولید ملی اثرگذار باشند ولی متاسفانه توجهی به آنها صورت نمی گیرد.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی گفت: استان یزد 17 سال است که پی در پی با خشکسالی مواجه است در حالی که نزدیک به 100 منبع زیرزمینی آب برای آب شرب مورد استفاده قرار گرفته که سبب شده در طول سالیان گذشته خشک شوند و از مدار خارج گردند.

وی ادامه داد: 70 درصد آب آشامیدنی استان از خارج تأمین می‌شود که این آب انتقالی به آب‌های بی‌کیفیت و شور منطقه مخلوط و امکان استفاده آن برای آشامیدن فراهم شود که در مجموع چنانچه آب آشامیدنی به یزد منتقل نشود تأمین آب شرب مردم استان یزد محال است.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه انتخابیه تفت و میبد آب آشامیدنی 300 روستا با تانکر آبرسانی می‌شود و این آبرسانی به دلیل نبود بارندگی تقریبا 12 ماه در سال ادامه دارد، تصریح کرد:مردم یزد به ویژه روستاییان در تشنگی به سر می‌برند و صدای العطش آنها بلند شده است که باید هر روز خبری مبنی بر قطع آب آشامیدنی بشنوند که باعث شده ناامنی در زندگی آنها ایجاد شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطر نشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 22 بار به خط لوله انتقال آب تعرض شده و اموال عمومی و بیت‌المال مورد تخریب قرار گرفته است و بالغ بر 80 میلیارد تومان هزینه بازسازی و دیگر هزینه‌ها که گفتن ندارد بر شرکت آب استان تحمیل شده است که قطعا ادامه این وضعیت غیرممکن خواهد بود.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه ریاست شورای امنیت کشور را وزیر کشور برعهده دارد، استانداران به عنوان رییس شورای تأمین استان‌ها هستند و با توجه به اینکه وزیر کشور جانشین فرماندهی کل قوا در نیروی انتظامی است؛ چرا به وظیفه قانونی خود عمل نمی‌کند و از اقدامات غیرقانونی جلوگیری به عمل نمی‌آورد.

آقای روحانی به داد ۴ میلیون جوان بیکار برسید

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با سپاسگزاری از حضور پرشور مردم در راهپیمایی 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار، گفت: این حضور حماسی از این بابت که مقام معظم رهبری فرمودند بالاترین مبارزه با استکبار همانا خدمت صادقانه به مردم است وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی، خطاب به رییس جمهور، افزود: از این فرصتی که برای اولین بار در اختیار یک رییس جمهور در ایران قرار گرفته استفاده بهینه کنید؛ اینکه جنابعالی مسئولیت شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه را دارید و حمایت های خاصی از طرف مجلس و مقام معظم رهبری از شما می شود از این مزیت در جهت حل مشکلات اقتصادی استفاده کنید.

وی ادامه داد: علاوه بر این اختیارات شما بر اساس اصل 60 و 113 قانون اساسی وظیفه دارید که قانون اساسی را اجرا و حقوق شهروندان را ادا کنید؛ مجلس نیز از شما حمایت ویژه داشته بنابراین حجت بر شما و همه ما تمام است تا بتوان صادقانه به مردم خدمت کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، اصل 28 قانون اساسی که بر اساس آن دولت موظف است شغل برای تمامی مردم ایجاد کند را به رییس جمهور یادآور شد و گفت: متاسفانه 4 میلیون بیکار در کشور وجود دارد که بخش زیادی از آنها جوانان تحصیلکرده است انتظار می رود به داد آنها برسید.

حاجی‌دلیگانی افزود: آقای روحانی گزارش دهید که چه اقدامی در خصوص اجرای اصل 29 قانون اساسی که طبق آن تامین اجتماعی برای تمامی مردم تامین شود انجام دادید همچنین گزارشی از اصل 31 قانون اساسی ارائه کنید که طبق آن دولت باید زمینه تامین مسکن را برای همه مردم فراهم کند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دهم، با بیان اینکه مردم انتظار دارند تیم اقتصادی دولت به نحوی برنامه ریزی کنند که وضعیت اشتغال، درآمدزایی خانوارها، معیشت مردم با رونق اقتصادی بهبود یابد، تصریح کرد: آقای روحانی چرا دنبال نمی کنید دستور شما مبنی بر اینکه سازمان های زیرمجموعه بازنشستگی سهامدار شوند نه بنگاه دار؛ شما رییس جمهور هستند و دستورتان را باید زیرمجموعه ها اجرا کنند.

در بودجه 98 طلب 50 هزار میلیاردی تامین اجتماعی پیش بینی شود

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: از آقای نوبخت انتظار می رود در بودجه سال 98 پرداخت 50 هزارمیلیاردی طلب تامین اجتماعی را انجام داده و از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتظار می رود که نسبت به متناسب سازی حقوق کارگران بازنشسته اقدام کند.

وی از رییس جمهور و اعضای دولت خواستار توجه به بخش محروم میمه که ظرفیت های خوبی نیز دارد شد و گفت: از وزیر نیرو انتظار می رود آب کشاورزی دشت برخوار را تامین کند و محیط زیست نیز موضوع بحث پسماندهای خطرناک را مدیریت کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: سازمان مدیریت نیز باید نسبت به تصویب ماده 23 متروی شهر شاهین شهر اقدام فوری به عمل آورد و همچنین وزیر ورزش خود به این امر واقف است که 180 هزار جمعیت شاهین شهر حتی یک متر زمین چمن ندارند نیاز است در این رابطه اقدام کند.

حاجی‌دلیگانی با یادآوری اینکه از وزیر راه و شهرسازی انتظار می رود حق و حقوق مردم در شهرهای دولت آباد، دستگرد و سین را  از جهت  عبور قطار سریع السیر رعایت کند از سازمان تعزیرات نیز می خواهیم کالاهایی که در انبارها احتکار شده را بلافاصله در جلوی دید مردم به حراج و فروش بگذارد تا مردم عملکرد آنها را ببینند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، خطاب به معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه تصمیم اشتباهی که در مورد درمان جانبازان گرفته شده را اصلاح کنید، تصریح کرد: از دولت انتظار می رود از هم اکنون که یک سال تا اربعین بعدی زمان باقی است تمهیداتی را اتخاذ کند که ایراداتی و نواقصی که از لحاظ ترابری و ارز برای مردم وجود داشت تکرار نشود./۸۵۶/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات